I över 70 år har Canon levererat den senaste bildtekniken till sina kunder i hela världen. Canon grundades 1937 och har växt till ett globalt företag som verkar inom olika marknader, till exempel affärslösningar, konsumentprodukter, broadcast, medicinska system och industriprodukter. En ändlös ström av idéer och innovationer har gjort att Canon kunnat bibehålla en tätposition i branschen. Patrik Svedlund som jobbar som Centerchef på Canon Luleå ger oss en inblick i hur det är att arbeta i företaget.

Varför valde du själv att söka tjänsten på Canon? 

- Canon har för mig alltid varit ett starkt varumärke och jag såg potentialen att lokalt vara en del i ett starkt lag och kunna bygga nya affärer långsiktigt. Jag började som säljare och efter några år fick jag möjlighet att ta över centret. Det är verkligen ett toppjobb om man är affärsinriktad och samtidigt brinner för att tillgodose kunden de tjänster och värdeerbjudanden som vi inom Canon kan förse kunderna med för att dom ska vara effektiva och framgångsrika i deras bransch. Idag äger och driver jag centret i Luleå tillsammans med en kollega.


Vilka är fördelarna med att jobba inom Canon? 

Canon är ett företag och varumärke som de flesta känner till. Och många av produkterna och tjänsterna vänder sig till olika kategorier av kunder, vi inom Canon Business Center vänder oss mot företag och organisationer som vi hjälper med olika dokumentlösningar. Oftast jobbar vi tillsammans i team där man har olika roller som krävs för att bistå våra kunder med rätt förståelse och kompetens. Och för dig som medarbetare innebär det att du blir utbildad så att du kan på ett professionellt sätt möta våra kunder och guida dom in i den digitala världen. 


Hur fungerar Canon Academy?

I Canon Academy finns även vår säljskola/utbildning. Utbildningen följer dig från den dag du börjar och är till för att utveckla dig från den säljare du är, och stegvis kunna höja din kompetens och klättra på karriärstegen inom vår säljorganisation. Förhoppningsvis utvecklas du till en senior key account manager, säljchef eller växer kanske in i någon annan ledande befattning i vår organisation.


Hur ser en vanlig arbetsdag ut som säljare

Ditt jobb handlar till största delen om att skapa och göra kundmöten. Allt från att träffa användare, ekonomichefer, VD och ledningsgrupper och genom detta skapa ett förtroende för dig och vårt Canon Business Center. Dagen börjar oftast med att ringa och boka möten. Sedan gör man sina bokade kundbesök som innefattar både nya och befintliga kunder. Innan dagens slut så sammanfattar man dagen i vårt säljstödsprogram och sammanställer offerter eller presentationer (word, excel, powerpoint) till kunderna som man bearbetar.


Vad är det som gör Canon till en attraktiv och modern arbetsplats?

Vi har fördelen med att Canon är innovativa och satsar på forskning och utveckling så vi kan erbjuda produkter och tjänster som ligger i framkant. En annan viktig del är Canons filosofi, KYOSEI som är det japanska ordet om betyder ”att leva och arbeta tillsammans för vårt gemensamma bästa”. Därför jobbar vi utifrån tre områden som är;

  • Miljö, minska vår miljöpåverkan genom produkternas design och vår verksamhet. 
  • Affärsverksamhet, att växa och driva affärsverksamheten ansvarsfullt. 
  • Samhälle, att bidra positivt till samhället och våra medarbetare.Så, vem vill inte jobba i en sådan organisation? 
Tycker du en tjänst hos Canon låter intressant och vill bli deras nya medarbetare?
 
Ansökan Till annons