"Ett varumärke är ett löfte"

Daniel Tangberg
Kommunikatör

Vad krävs för att bygga och bibehålla ett gott varumärkeslöfte?

 

Det har nog inte undgått de frekventa läsarna av denna blogg att jag gillar kommunikation. Att jag anser att kommunikation skall komma från ett varumärkesperspektiv är nog ingen större överraskning heller. Varumärket byggs upp utefter vad företaget anser sig vara, gör och framför allt har koll på sitt varför.

Varför? - Varför gör vi det vi gör. Ett lättare sätt att svara på detta är att fråga sig själv: Vad tror vi på?

Hur? - Hur gör vi det vi tror på? Här är det lätt att beskriva vad det faktiskt är företaget gör men det är inte det ni är ute efter här. Hur gör ni det som ni tror på? Omsätt ovanstående svar till detta svar.

Vad? - Nu äntligen får ni svara på vad det faktiskt är företaget gör, såklart med påverkan av de två tidigare svaren.
 

En vis man skrev: ”Ett varumärke är ett löfte.”*

Och visst är det så. Med denna milstolpe av information framför era ögon kan ni bygga ert varumärkeslöfte. Det är helt ok att lova någonting, det är helt fantastiskt att sen hålla det löftet dag ut och dag in. Bara ni kan hitta ert egna löfte. Det kan vara ”bäst kundservice i hela norden” som exempel. Arbeta med er kundserviceavdelning, utbilda dem, motivera dem och berätta historier om dem. Beställ undersökningar för att understryka om att ert löfte hålls och visa upp för omvärlden.

Det krävs tid, pengar och hårt arbete i att bygga ett varumärke som folk ter sig till. Det är en investering likt rekrytering eller dyra hemsidor men det är värt det. Det bygger upp ert företag och framförallt ert varumärke.
Vad händer om man inte tar hand om sitt löfte? Om man går ifrån sina tidigare lagda principer? Vi kan ta Nike som exempel.

Majoriteten av folket förknippar Nike med deras fantastiska slagord: ”Just do it”. Så givetvis så ser vi på detta och tänker, som nyblivna experter inom kommunikation, att det är ju ett fantastiskt varumärkeslöfte. Det inspirerar både anställda och utomstående. Bara kör liksom! Nike följer dig på vägen. Fantastiskt. Men, om man letar lite så inser man att ”Just do it” faktiskt är ett begrepp som förmodligen är taget från någon kampanj Nike kört eller kanske en häftig slogan som vände upp och ner på allt. Så här ser det egentligen ut:


Nike’s uppdragsbeskrivning: ”Bring inspiration and innovation to every athlete* in the world”.”* If you have a body, you are an athlete”.
Ok, en bra och stark uppdragsbeskrivning. Här kan vi tyda att Nike inte särskiljer på någon. Vill du röra på dig och känna dig som en atlet då har Nike det du behöver. Så långt, allt gott.

Nike’s varumärkeslöfte: ”Authentic athletic performance”.
Perfekt! Inte nog med att dom förser alla som vill träna med inspiration utan det är ordentlig utrustning. Authentic performance!


Förra året och fortgående har varit tufft för Nike inte bara ekonomiskt utan också medialt. Man beslutade att utvidga sitt HK i Portland med nya häftiga byggnader, döpta efter stora idrottsstjärnor. Samtidigt som man gick ut med att 745 personer kommer att förlora sitt jobb inom samma stad och senare blev det klart att det skulle bli mer därtill. Anställda klagade över att det var för dyrt att köpa skor trots personalrabatt. Lyft blicken och läs Nike’s uppdragsbeskrivning igen. Visst får man en illasmakande känsla?

Men ni är inte Nike. Ni är smartare än så. Ni vet arbetet som krävs för att bygga och bibehålla ert goda varumärke. För vi tror på er, det har ni sett till.


*Källa: 9, Nio resonemang om varumärken och varumärkeskommunikation - Jörgen Svedberg.