Att kommunicera på sociala medier

Daniel Tangberg
Kommunikatör

Hur skall man som företag kommunicera i sociala medier? I veckans blogg tar sig Daniel Tangberg an just detta.

Vi kan väl med säkerhet våga påstå att merparten av människorna här på vår runda jord vet vad sociala medier är. Kanske inte som begrepp men visst är vi uppkopplade mot Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat och vad mer som kan finnas där ute. Jag anser mig själv vara en kille med koll på det senaste men i djungeln av filter, chattar, hashtags och statusuppdateringar så går även jag vilse till slut. Som tur är så kan vi fokusera på själva kommunikationen och inte antal plattformar.

Om man ser till alla möjligheter som sociala medier erbjuder så är det en spännande tid vi både lever i nu och har framför oss. Aldrig har det varit så enkelt som nu att få dela med sig av sina tankar och åsikter. Är det dock enbart till fördel? Ju bekvämare vi blir i vårt digitala användande desto bekvämare blir vi även med att dela med oss av allt. Allt vi ser, tycker, tänker och kanske så långt som hela vår personlighet kan återskapas till ettor och nollor för att byggas upp till en bild eller video. Kan den där videon på den där katten som hänger i takfläkten skapa problem om några år när din nya arbetsgivare är en dedikerad djurvän? Kanske den där bilden på högrevsgrytan du gjorde förra veckan var en dålig idé för din chef är ju vegetarian. Nu är dessa exempel givetvis inte speciellt troliga utan är mer för att påvisa att våra digitala inlägg, hur personliga eller opersonliga dom än är, är just digitala. Ettor och nollor. Kalla. Ofta är dom skapta utan några som helst andra tankar än våra egna. Empatilösa kan låta hårt men sanningen är ofta det. ”Det här är vad JAG känner.” Aldrig förr har jaget stått i centrum så mycket som det gör nu med ett verktyg för global kommunikation liggandes tryggt i vår byxficka.

Aldrig förr har jaget stått i centrum så mycket som det gör nu med ett verktyg för global kommunikation liggandes tryggt i vår byxficka.

När det är företagskommunikation blir det givetvis annorlunda. Helt plötsligt skall du föra företagets talan och det kan ju vara skrämmande nog! Känslan av att allt måste vara perfekt kan bli emotionellt tömmande och du stressar dig fram emot nästa mästerverk. Det är ettorna och nollorna som talar. Jag uppmanar dig till att istället använda det varma. Det personliga. Som du förmodligen märker så vänder jag på steken här och lyfter upp jaget i företagets kommunikation. Hitta företagets "jag" och använd det i er nya fina kommunikationsplan som ni nu beslutat att ta fram. 
Men om man nu vill undvika att ens inlägg blir till luft och oviktiga för den målgruppen man vill nå ut till. Hur går man till väga då?
För att undvika detta så måste man ha fullständig koll på sitt varumärke. Företagets "jag". Vilka är vi? Vad gör vi? Vad har vi för värderingar? Som jag förklarade i mitt tidigare inlägg här på bloggen så måste man ha en stark grund att stå på.
Enkelt förklarat, om ni t.ex. har UTBILDANDE som en värdegrund kan det vara en god idé att skapa e-handböcker inom ert område som allmänheten kan ladda hem. Ett perfekt verktyg som, om gjort på rätt sätt, kommer ge er en trogen skara av följare och ambassadörer samt hålla er ”top of mind” när det är skarpt läge. Det absolut viktigaste dock är att vara det ni är och ingenting annat. Fokusera på det ni kan bäst och representerar. Sen är det helt enkelt bara att bli kreativ med det man har att arbeta med. Skynda långsamt, man förändrar inte världen på en dag. Var konsekventa. Med en stark grund att stå på och en klar uppfattning om era värderingar så finns det inga gränser för vart ni kan nå.

Lycka till!