Kejsarens nya kläder

Daniel Tangberg
Kommunikatör

Vi är alla närvarande online. Men vet vi egentligen vad vi gör?

Jag är inget stort fan av den digitala marknadsföringen idag. Nuförtiden kan man inte leta efter lampsatser utan att få otalt olika leverantörer av sagda produkt tryckta rätt in på näthinnan. Det är ett race mellan företagen att du väljer just dem till ditt inköp. Bara tryck på beställ och ange dina uppgifter så är leveransen på väg.
Det hela får motsatt effekt på mig. Jag vägrar, ställer mig på sniskan, armarna i kors och håller andan tills jag blir blå. Är jag ensam om det? Ingen aning men vi kan nog alla vara överens om att det finns en god ROI för företag att pressa ut sig själva på sociala medier och likt en krypskytt attackera varje individ som råkat klicka sig in på en produktsida för annars hade fenomenet dött ut illa kvickt.
Eller kan det vara så att man helt enkelt måste vara där för det är ju alla andra? Bestämdes det en dag att det här är det nya sättet att marknadsföra sig på och är du inte med så kommer du falla bort i mörkret som kallas det ouppkopplade? Tog tåget så mycket fart att ingen egentligen vet vilken linje dom är på och vart dom är på väg?
I en tid där man väljer ut ett segment inom en specifik ålder, intressen, geografi, utbildning, kön, skapar ett tilltalande budskap och sen mäter antalet ”likes”, klick, konverteringar, spenderad tid på sida, återkommande besök osv. så är det nog lätt hänt att man missar skogen för alla träden. 

Är vi människor eller digital boskap?

Om man skall tro den större majoriteten (av de personer jag känner och följer på LinkedIn) så har relationsförsäljningen vänt sig på sig själv. Idag gör man affär och bygger relation efteråt. Med andra ord så måste du leverera för att få möjligheten att bygga en långtgående affärsmässig relation. Vi har inte tid längre. Informationsflödet är så snabbt att det har satt tempot för vår vardag och vi tar snabbare beslut som oftast tas utan de mjuka värdena i beaktning. Åtminstone till en början.

 

”Oldschool” är ett uttryck jag aldrig trodde att jag skulle lägga på mig själv men så är det nu. Allt sveper förbi i ilfart så man hinner inte med sig själv men jag högaktar god service. Ett leende, ett handslag och lite skitsnack däremellan. Jag behöver en person som representerar min framtida leverantör av datorer eller vad det nu må vara jag letar efter. Jag läser på, kollar recensioner, bäst i test sen är jag redo att få allt jag kollat upp bekräftat av den otroligt engagerade säljaren som är mer än villig att svara på mina korkade frågor i en timmes tid. Det slår en video på Instagram alla dagar i veckan.

Glöm inte det.