Hand som håller i glödlampa

Employer branding

Vi börjar vänja oss nu. Agilt, KPI, ROI, CMS, Content, Inbound marketing, ja ni börjar förstå. Sällan så ofta som på arbetsmarknaden dyker det upp det där ”måste” ordet. Den där kompetensen som blev så otroligt viktig att ha med sig för en kvart sen. Det där extra som sticker ut ifrån mängden som gör att företaget lever i framtiden och är före alla andra. Man blir matt bara att skriva om det.

Ett sådant ord som har klängt sig fast vid våra näthinnor och närminnen är inte ett ord utan två: Employer branding. Egentligen inget nytt men begreppet som sådant växer och utrymmet fylls så till den milda grad att företag kan hyllas för sin fantastiska employer branding på fina galor där branschen möts för en kväll av inbördes beundran. Inget fel i det, hylla dem som hyllas skall men dom utanför då? Dom som läser undersökningarna och tittar igenom dom fem snabba tipsen på hur man blir bättre men ändå inte riktigt vet vad det hela handlar om. Låt oss bryta ned begreppet.

Egentligen inget nytt men begreppet som sådant växer och utrymmet fylls så till den milda grad att företag kan hyllas för sin fantastiska employer branding på fina galor där branschen möts för en kväll av inbördes beundran.

Employer branding handlar kort och gott om hur ni som arbetsgivare uppfattas av potentiella kandidater, anställda och tidigare anställda. Jag tror att redan här blir det jobbigt för många. Hur i hela världen skall man kunna hålla folk som inte jobbar hos, folk som jobbar hos oss och folk som tidigare har jobbat hos oss nöjda? Det går och det är betydligt lättare än vad du tror att det är.

Blunda och låtsas att du ser tre ben framför dig. Ett utav dessa ben är dom potentiella kandidaterna som skall söka sig till ert företag. Det andra benet är dom som är anställda hos er nu. Det tredje benet är, just det, dom som tidigare har varit anställda hos er. Ben behöver som vi alla vet någonting att stå på. Något stabilt att kunna lägga sin tyngd på, oberoende av hur tungt det är. Här kommer det absolut viktigaste ni har in i spel; ert varumärke.

Ert varumärke speglas av era värderingar. Värderingarna är era ledord och ni skall utan tvekan leva efter dessa. Vilka är ni? Varför finns just ert företag? Vad gör ni? Detta kanske kan låta som banala frågor vid första anblicken men stanna upp lite och fundera på det. Satt svaren på några sekunder? Gratulerar! Om ni inte vunnit pris ännu så är det bara en fråga om tid. Om inte, oroa dig inte. Du är inte ensam. Det är inte lätta frågor att besvara och det är inte heller tanken. Det krävs hårt jobb att få alla att samla sig runt ert varumärke och i en gemensam röst stå bakom er. Hårt och kontinuerligt jobb. Men om ni kan se på det såhär; om inte VI kan engagera oss tillräckligt för att bygga upp vårt varumärke varför skall då andra bry sig om att stå bakom detsamma? Ja då har ni kommit en bra bit på vägen.

Employer branding handlar inte enbart om att vara attraktiv som arbetsgivare. Det handlar om att vårda det viktigaste man har. Varumärket. För jag kan garantera er att det finns ingen anställd som nämner sin chef när dom får frågan: ”Vad jobbar du med?”.  Varje själ på företaget representerar just företaget. Det är företagets jobb att se till så att varje själ vet exakt vad det är dom representerar.

Jag hoppas att detta har gett er en inblick i vad det innebär att jobba med employer branding och att ni givetvis sätter igång med arbetet. Skulle ni dock behöva lite hjälp och mer kunskap om detta så finns vi tillgängliga här för er.

Lycka till!

Säljpoolen