Ni söker en ny medarbetare och har lagt ut en platsannons för tjänsten ni vill tillsätta, men ansökningarna är få. Att hitta den perfekta kandidaten till ert team är inte alltid det lättaste. För att nå ut till rätt personer med sin platsannons och få relevanta ansökningar handlar det om rätt timing och noggranna förberedelser. Så hur ska ni göra för att sticka ut i mängden och attrahera de som är på jakt efter nytt jobb? Och vilka är de vanligaste misstagen man gör? Här kommer fem tips om hur ni lyckas med er platsannonsering.
Platsannonsens Rubrik
Rubriken är A och O i en platsannons, och för att synas för relevanta kandidater måste ni veta vad kandidaterna söker på. Söker ni en säljare, då bör rubriken vara just säljare. En person som söker detta jobb kommer inte söka på till exempel ”relationsskapande stjärna” eller andra uttryck som lagts in för att ni som företag vill skapa en speciell känsla. Tanken är god, men resultatet sämre. Låt hellre ert företags personlighet och de mjuka värdena komma fram i annonstexten.
Bildval i platsannons
Det är viktigt att ha med bilder i en platsannons och en stor fördel är bilder på människor. Vår rekommendation är att med fördel använda era medarbetare. På så vis kan personen som är intresserad av er annons snabbt få en känsla för om detta är en arbetsplats hen vill jobba på eller inte. Det går självklart bra att kombinera dessa ihop med eventuella produktbilder eller miljöbilder, men då är det just kombinationen som är viktig att komma ihåg. Att enbart mötas av en frilagd bild av exempelvis en lastbilskomponent är för de allra flesta ganska trist. Men att få se produkten som ska säljas ihop med en bild på ett härligt arbetsteam ger en helt annan uppfattning.
Platsannonsens Målgrupp
För att kunna nå rätt kandidater och få in de mest relevanta ansökningarna är en definierad målgrupp mycket betydande. Ställ er frågor som: Vad är viktigt för de personer ni vill ska söka rollen? Är det stimulerande arbetsuppgifter? Vilken lön kan ni erbjuda? Har ni flexibla arbetstider?
Idag finns det mängder av artiklar och undersökningar att ta del av. Ta er tiden att läsa på om vad som är viktigt för den målgrupp ni vill nå, det kommer göra stor skillnad i det långa loppet. Genom små anpassningar i språk, krav och annonsuppbyggnad kan ni attrahera de kandidater ni söker. Men glöm inte att vara tydliga i ert erbjudande och vad rollen innebär, för att inte tappa kandidater i onödan.
Platsannons i rätt kanaler
Var befinner sig er målgrupp? Denna fråga är otroligt viktig att besvara innan ni publicerar er platsannons. Genom att ha en tydlig definition om vilka ni vill nå minimeras risken att spendera pengar på kanaler och platser där er målgrupp inte befinner sig.
Två andra frågor att fundera på är; vilka annonskanaler finns? Och vilka av dessa är relevanta för er tjänst? Om det är en riktigt svårtillsatt roll kan sponsrad annonsering i sociala medier vara en bra väg att gå. Där finns stora möjligheter att precisera målgruppen och att ni dyker upp direkt i deras flöden. På så sätt når ni kandidaterna som inte aktivt söker jobb och därför inte finns på de traditionella jobbsajterna.
Publicering
Äntligen är det dags att publicera er platsannons. I denna del av processen är det lätt att förhasta sig, då man vill komma igång så fort som möjligt för att hitta sin nya stjärna. Dock kommer denna ivrighet i många fall stjälpa mer än att hjälpa om publiceringsdagen infaller på en av de sämre ansökningsdagarna. Vår statistik visar tydligt att kandidater är som mest aktiva i början av veckan, därför är det stor fördel att publicera er lediga tjänst mellan söndag och tisdag.
Om ni publicerar er annons på en dag med låg aktivitet finns risk att flera andra tjänster hinner publiceras efter er. Detta innebär att deras annonser hamnar över er i träfflistorna, och ni knuffas längre och längre ner för varje ny tjänst. När måndagen kommer och kandidaterna tar upp sin jobbjakt på nytt, kommer ni hamnat långt ner i listan. Chansen att få in optimalt med ansökningar minkar drastiskt och så även chansen att hitta rätt kandidat. Detta i sin tur kan även leda till att ni behöver publicera om annonsen och att rekryteringen drar ut på tiden. Därför sparar ni både tid och pengar genom att vänta.
Detta var våra fem tips om hur ni optimerar er platsannons och ökar chansen att hitta just er drömkandidat. Lycka till!
Vill ni få tips och råd från våra annonsexperter?
Då är ni varmt välkomna att kontakta oss.