Skriv platsannonser som attraherar

Josephine Karlsson
Annonsansvarig & Kundsupport

Vi fortsätter med ämnet annonser. Josephine Karlsson går igenom varför en jobbannons är så mycket mer än bara en tjänst.

Att skriva en jobbannons är ungefär som att utforma utsidan av en bok. Du vet att boken innehåller en mycket läsvärd och spännande historia, men hur ska du förmedla detta till dina potentiella läsare? Samma gäller med din jobbannons. Tänk dig att insidan av boken är din tjänst och att bokomslaget är din jobbannons. På liten yta och kort tid ska du sälja in din tjänst och få personen tillräckligt intresserad för att söka jobbet.

Bokens baksidestext ska vara en aptitretare för vad som komma ska. Här skulle vi kunna rada upp allt som krävs för att läsa boken. Först måste personen kunna läsa, svenska språket är ett krav. Sedan behövs tidigare erfarenhet av böcker upp till 400 sidor. Meriterande för bästa möjliga läsning är en läshastighet på 200 ord per minut. Detta är mycket korrekt information - men är det verkligen det som lockar till att läsa boken?

När en karriärsökande läser en jobbannons och enbart möts av vad som krävs för tjänsten, försvinner lockelsen. Som med alla böcker på bokhyllan, gäller det att sticka ut. Vad gör din tjänst unik och varför skulle de vilja söka din tjänst istället för en liknande position hos en konkurrent? Du säljer inte bara in en tjänst, utan en livsstil. Fokusera på vad det är som gör det roligt att gå till jobbet och vad ni gör för era medarbetares trivsamhet. Detta kan vara allt från flexibla arbetstider, personalaktiviteter och personalvård, till bonusar, spännande utbildningar och utvecklingsmöjligheter. Tänk efter vad den personen du söker skulle vara intresserad av och tryck på det.

Vad gör din tjänst unik och varför skulle de vilja söka din tjänst istället för en liknande position hos en konkurrent? Du säljer inte bara in en tjänst, utan en livsstil.

Självklart bör en jobbannons ha med kvalifikationer och egenskaper för tjänsten, men det är viktigt att skilja på vad som verkligen krävs för att utföra tjänsten och vad som är meriterande att ha. Det är onödigt att skrämma iväg kandidater med krav som egentligen inte är obligatoriska. Detta kan lätt redas ut genom att dela upp kvalifikationerna i ”Must have” och ”Nice to have”. Då sorterar du bort de kandidater som inte når upp till kraven, men behåller dem som har grunden och är villiga att lära sig när de är på plats.

”Döm inte boken på utsidan” - men erkänn, vi alla gör det. Det första en jobbsökande möter är annonsens helhet och första intrycket är viktigare än man kan tro. Din textyta är begränsad, men med bilder och videos kan du visa en helt annan sida av tjänsten. Få med material från spännande aktiviteter, en rundvisning av arbetsplatsen eller en intervju med en medarbetare för att ge en inblick hur det är att arbeta på företaget. Med små medel skapas en känsla, som får din annons att sticka ut i mängden.  

Tänk på att det är värt att lägga lite extra tid på din jobbannons. Den tiden får du tillbaka hundra gånger om när du hittat rätt medarbetare till ditt företag. Lycka till. 

Josephine Karlsson