Sluta skriva tråkiga platsannonser!

Annika Wedberg
KAM GDS/Masterhelp

Hur behåller man blivande kandidaters uppmärksamhet i sina annonser? Vad är rätt och vad är fel? Annika Wedberg ger sin syn på det hela.

Snälla, sluta med att göra tråkiga och orelevanta platsannonser!
Jag lovar att ni får lättare att rekrytera sedan.

Jag läste häromdagen i SVD näringsliv att 80% av 500 tillfrågade personalchefer tycker det är svårt att rekrytera. Att inte hitta rätt personal gör att många företag har svårt att klara sina tillväxtmål. Ändå är det väldigt många företag som inte ändrar sitt sätt att närma sig nya potentiella medarbetare.

Man rekryterar som man alltid gjort, tar fram den gamla annonsen ur lådan och lägger ut den på egna hemsidan och kanske någon annan sajt, därefter hoppas man på det bästa. Vissa lyckas absolut med det, speciellt om man har ett välkänt och populärt företag, men majoriteten har märkt att det kan vara svårt att hitta rätt person för jobbet.

Absolut största bristyrket just nu är säljare. Ja, du läste rätt. Enligt en undersökning är det största bristyrket säljare, därefter kommer hantverkare som nr 2 och tekniker på tredje plats.*

Man rekryterar som man alltid gjort, tar fram den gamla annonsen ur lådan och lägger ut den på egna hemsidan och kanske någon annan sajt, därefter hoppas man på det bästa. Det är viktigt att inse att det nu är kandidatens marknad!

Det är viktigt att inse att det nu är kandidatens marknad!

Några saker gör att man har större risk att tappa kandidaterna, jag har listat vissa av dem.

  • Får ingen känsla för företaget, kulturen och dess värderingar
  • Osäker på vad jobbet innebär
  • Orimliga krav i annonsen (nej, nej, sluta tänk att de ändå söker om de är tillräckligt intresserade. Det finns 1000-tals annonser ute, det är bara att ta nästa. Det är liten chans att den duktiga, drivna och effektiva personen du söker efter lägger tid och energi på att söka orelevanta jobb idag.)
  • Annonsen väcker inte intresset (annonsen är tråkig)
  • Annonsen syns inte för rätt person (d.v.s. du har missat vart målgruppen finns och/eller hur de söker)
  • Kan ej söka via mobil (det behöver man verkligen fixa om det inte är gjort).
  • Jobbiga ansökningsformulär (vem orkar med det?)


Hoppas du som läst fått någon idé om hur du kan göra för att lyckas bättre med din annonsering. Vad tror du att ni får för effekt om ni gör intressanta annonser, och att ni syns på rätt ställen?

Vill du veta mer om hur vi tänker kring detta är det bara slå mig en signal, eller lägg ett mail.

Till dig som är kandidat, vad gillar du när du läser platsannonser, och vad stör du dig på?
Dela gärna med dig!

 

*källa: Undersökning utförd av Manpowergroup