Ett livsverk med hjärta

I år firar Säljpoolen 30 år, ett jubileum som inte bara markerar ett företags historia, utan också en personlig resa för en av grundarna, Dan Andersson. Med tre decennier av erfarenhet delar han med sig av sina insikter om ett livsverk, dess kultur, motgångar och framtidstro.

Läs vår intervju med Dan Andersson, grundare och delägare av Säljpoolen.

Från idé till livsverk

För Dan Andersson har Säljpoolen alltid varit mer än ett företag. Det är ett livsverk byggt på engagemang, relationer och viljan att göra skillnad. Idéen föddes för 30 år sedan, efter att ha sett ett tydligt behov på marknaden, ett behov om att det behövdes ett rekryteringsbolag som verkligen förstod försäljning. När Dan, tillsammans med Hans Diener och Ulf Åkerström, insåg att detta tomrum behövde fyllas, tändes gnistan! De tre grundarna hade ett helt nytt sätt att tänka kring rekrytering och tack vare deras starka driv och engagemang intervjuade de snabbt fler kandidater än branschen i övrigt. Detta gjordes för att ge fler kandidater chansen och att inte gallra så hårt på CV. I det allra första uppdraget intervjuades 105 kandidater och anledningen till detta var för att effektivt bygga upp en kandidatbas som kunde användas mot flera branscher och befattningar.

Jag känner en mycket stor stolthet över bolaget, medarbetarna och att vi är marknadsledande. Det har varit en stor del av mitt liv.

Starten och att navigera genom motgångar

Expansionen var en utmaning i början, med låg omsättning och höga ambitioner. Etableringar i Stockholm och Malmö skedde tidigt, liksom ett försök i Danmark, men med tiden insåg Dan och hans kompanjoner vikten av att växa i rätt takt och ha fokus på Sverige. Att navigera genom motgångar har gett erfarenheter och format bland annat Dans syn på ledarskap, från teori till praktik. Att leda i motvind krävde tålamod, lyhördhet och förmågan att vara ett föredöme, även när besluten var svåra.

Teorier är bra, men att verkligen leva efter dem är något helt annat. Jag har fått lära mig att lyssna mer och förstå vad som verkligen driver människor.

En IT-krasch, en finanskris och en pandemi, Säljpoolen har lyckats stå stadigt genom flera tuffa perioder. Dan berättar att anledningen varför de lyckats alltid handlat om att de agerat i tid, anpassat sig och aldrig tappat fokus på det viktigaste, nämligen kundfokus, såväl som att skapa, utveckla och bibehålla kundrelationerna. Även engagerade och motiverade medarbetare är viktigt och han tror att det tillsammans med nytänkande är nyckeln till att bolaget idag, i en utdragen lågkonjunktur, står starkare än många andra.

Kultur som framgångsfaktor

En av de saker Dan är mest stolt över är den kultur som vuxit fram. Det har alltid funnits ett konstant engagemang i verksamheten och med en låg personalomsättning samt långvariga relationer har de byggt en stark intern kultur. Våra engagerade och erfarna medarbetare har varit avgörande för framgången och deras vilja att göra skillnad för kunderna har varit bolagets ryggrad, fortsätter Dan.

Vi har alltid älskat det vi gör. Att få hjälpa företag anställa de bästa medarbetarna som verkligen vill göra skillnad. Det är det som drivit och fortsätter driva oss.

Förändringar och blicken mot framtiden

När man ser tillbaka på de senaste 30 åren är det tydligt att tekniken har varit en av de största faktorerna till förändringar. Från dokumentskåp och brevansökningar till ett webbaserat rekryteringssystem. Ett rekryteringssystem som 2005 blev Sveriges första och som då möjliggjorde att Säljpoolen som enda rekryteringsbolag kunde erbjuda företag att rekrytera själva genom den så kallade GDS-lösningen (Gör-Det-Själv). Varje förändring har krävt mod att tänka nytt. Dan minns även när jobbsajterna började ta över från dagspressen. Det var som att någon drog undan mattan, men också öppnade en helt ny dörr, förklarar han. Plötsligt kunde man nå kandidater på ett helt annat sätt.

Testerna blev digitala, ansökningarna snabbare, och mobilen blev det främsta verktyget för jobbsökande. Den yngre generationen har velat att allt ska gå snabbt och det måste vi i rekryteringsbranschen möta. Framtiden handlar inte bara om smart teknik, utan också om att använda den klokt. För att överleva ytterligare 30 år måste Säljpoolen fortsätta vara relevanta, anpassa sig till marknaden, behålla det mänskliga i mötet och samtidigt effektivisera och utveckla. Det allra viktigaste är att aldrig sluta vara nyfiken tror Dan.

Vi har alltid försökt ligga i framkant. När vi byggde vårt rekryteringssystem var det ett stort steg för oss, men det var bara början. Nu står vi inför nästa stora förändring: AI.

När Dan blickar tillbaka är det med stolthet. Stolthet över medarbetarna, kunderna, kandidaterna och allt som byggts tillsammans. Han berättar att det är så mycket som bolaget åstadkommit under alla dessa år och att han är stolt över att de lyckats fortsätta resan trots många tuffa tider. Det är en resa som han är mycket tacksam att få vara en del av och som han hoppas bolaget får fortsätta många år till.

Säljpoolen